Písať ho začali dvaja.
Dnes v ňom už majú
svoju kapitolu tisíce ľudí.
Zamestnanci, partneri, zákazníci či key useri.
ľudskosti
v IT
Rozhovor so
zakladateľmi GLOBESY
Fedor Kállay
Štefan Mičko
Fedor Kállay: Nepamätám si to úplne presne, ale viem, že sme tam chceli mať niečo globálne. Pracovali sme s pojmom „globe“ a hľadali niečo, čo by sa k nemu hodilo. Prišla prípona „-SY“, ktorá pôvodne odkazovala na systémy, no pomerne rýchlo sa to pretransformovalo na synergiu. Úprimne, ten názov sa mi páči dodnes.
Fedor Kállay: Pre mňa je GLOBESY súčasť môjho života od začiatku do konca. Keby som vnímal tri roviny, rodinnú, pracovnú a osobnú, tak GLOBESY sa prelína cez všetky tri. Je ako moje štvrté dieťa, ktoré keď sa ti narodí, tak ho jednoducho máš a už sa toho rodičovstva nikdy nezbavíš. Nikdy to nebola práca, kde si človek povie, že prinajhoršom ma vyhodia a pôjdem do inej. Je to moja súčasť.
Štefan Mičko: Vnímam to podobne. Človek v živote rozbehne x projektov a x niekde dostane. Toto je jednoznačne najväčší, nazložitejší, najťažší a možno najúspešnejší z nich. Zároveň je to pre mňa najviac závislý projekt zo všetkých, na ktorých som participoval. Závislý v absolútnej hĺbke, šírke, dopadoch, vo všetkom. Kedysi som mal paniku z predstavy, že jedného dňa určite nechcem robiť prácu, kde si budem chodiť “cvakať” hodiny. V podstate som spravil úplný opak, celoživotný projekt, no zároveň som na ňom svojím spôsobom absolútne závislý. Je to určitá životná dráha.
Fedor Kállay: Nie je to jednoduché, podobné situácie zažívam s mojou matkou. Ak sa ma pýta, čo vlastne robím, tak jej poviem, že sa veľa rozprávam s ľuďmi a keď chcú poradiť, tak im niečo poradím. My sa klasifikujeme ako poradenská spoločnosť, čiže našou misiou je pomáhať ľuďom používať technológie. Tomu prváčikovi by som povedal, že ak má aplikáciu v mobile a nevie v nej niečo spraviť, tak mu pomôžem. Celkovo sa dá povedať, že pomáhame firmám a podnikom lepšie pracovať s ich údajmi, ľuďmi a technológiami.
Fedor Kállay: Nepamätám si to úplne presne, ale viem, že sme tam chceli mať niečo globálne. Pracovali sme s pojmom „globe“ a hľadali niečo, čo by sa k nemu hodilo. Prišla prípona „-SY“, ktorá pôvodne odkazovala na systémy, no pomerne rýchlo sa to pretransformovalo na synergiu. Úprimne, ten názov sa mi páči dodnes.
Fedor Kállay: Pre mňa je GLOBESY súčasť môjho života od začiatku do konca. Keby som vnímal tri roviny, rodinnú, pracovnú a osobnú, tak GLOBESY sa prelína cez všetky tri. Je ako moje štvrté dieťa, ktoré keď sa ti narodí, tak ho jednoducho máš a už sa toho rodičovstva nikdy nezbavíš. Nikdy to nebola práca, kde si človek povie, že prinajhoršom ma vyhodia a pôjdem do inej. Je to moja súčasť.
Štefan Mičko: Vnímam to podobne. Človek v živote rozbehne x projektov a x niekde dostane. Toto je jednoznačne najväčší, nazložitejší, najťažší a možno najúspešnejší z nich. Zároveň je to pre mňa najviac závislý projekt zo všetkých, na ktorých som participoval. Závislý v absolútnej hĺbke, šírke, dopadoch, vo všetkom. Kedysi som mal paniku z predstavy, že jedného dňa určite nechcem robiť prácu, kde si budem chodiť “cvakať” hodiny. V podstate som spravil úplný opak, celoživotný projekt, no zároveň som na ňom svojím spôsobom absolútne závislý. Je to určitá životná dráha.
Fedor Kállay: Nie je to jednoduché, podobné situácie zažívam s mojou matkou. Ak sa ma pýta, čo vlastne robím, tak jej poviem, že sa veľa rozprávam s ľuďmi a keď chcú poradiť, tak im niečo poradím. My sa klasifikujeme ako poradenská spoločnosť, čiže našou misiou je pomáhať ľuďom používať technológie. Tomu prváčikovi by som povedal, že ak má aplikáciu v mobile a nevie v nej niečo spraviť, tak mu pomôžem. Celkovo sa dá povedať, že pomáhame firmám a podnikom lepšie pracovať s ich údajmi, ľuďmi a technológiami.
Štefan Mičko: Pre mňa bola hlavný impulzom chuť skúsiť niečo podľa svojho obrazu a zároveň sem priniesť niečo nové. Ku koncu 90. rokov, pred vznikom GLOBESY, som bol tri roky freelancer, čo ma po čase už veľmi nenapĺňalo. V určitom období som súbežne pracoval na troch projektoch v troch krajinách, čo v dobe začínajúcej éry mobilov a internetu znamenalo fyzicky obslúžiť tento trojuholník na týždennej báze. Zlomovým bodom bol projekt pre Coca-Colu v Bruseli, kde prebiehala vysoká miera prípravy na jednom mieste, vďaka čomu si on-site delivery vyžadovalo podstatne menej času. Cestovania bolo stále veľa, ale výrazne menej ako predtým. Ten spôsob práce sa celkovo začal formovať inak a na našom trhu vtedy nebol vôbec rozšírený, čo ma inšpirovalo. Na druhú stranu som nikdy nebol programátor. Technológie ma vždy bavili, ale hlavne na úrovni ako ich používať a využívať efektívne. Zákonite mi niečo chýbalo a to „niečo“ zrazu priniesol Fedor.
Fedor Kállay: Vzniklo to veľmi prirodzene, keď sa Štefan vrátil z Belgicka tak sme spoločne riešili niektoré témy a projekty. Veci do seba pekne a synergicky zapadli, tak sme v tom pokračovali, neskôr už pod hlavičkou GLOBESY.
Fedor Kállay: V tých začiatkoch vnímam ako veľmi dôležitý náš vôbec prvý projekt pre TransGas alebo projekt pre Tatra Banku, kde sme realizovali upgrade a vyhrali obstarávanie proti veľmi silným protihráčom. O niečo neskôr bol veľmi dôležitý míľnik určite Ministerstvo vnútra a jeho integrovaný informačný systém.
Štefan Mičko: Záleží to od uhlu pohľadu, toto v začiatkoch boli kľúčové obchodné míľniky, no okrem nich môžeme hovoriť aj o určitých míľnikoch znalostného rozvoja. Nám celú dobu rástol a rastie aj produkt ako taký, lebo SAP nestojí na mieste a neustále vypúšťa nové verzie. Prvý taký technologický prelom bol príchod prvých portálových riešení, ktorý nás aj všetkých našich konkurentov dostal do rovnakej pozície. Všetci sme museli zvládnuť niečo nové a nepopísané, čo sa zároveň výrazne dotýkalo aj backendových častí SAP HR. Naša kompetencia sa v tom rodila veľmi ťažko, ale pri spätnom pohľade sa ukazuje, že práve toto nás výrazne oddelilo od konkurencie a že sa vyprofilovali dve firmy, jedna tu a jedna v Čechách, ktoré ten prerod zvládli. Nadväzujúci míľnik sú napríklad cloudové riešenia. Pri nich sme tu boli prví, ktorí do toho vôbec išli.
Štefan Mičko: To si pamätám veľmi dobre. Ráno vstaneš a si upratovačka, potom šofér, potom sekretárka, odborný pracovník, manažér, zase šofér. Si všetko. Kto išiel kúpiť stoličku, kto išiel rozprávať so zákazníkom, kto siahal do systému, kto išiel hľadať nového človeka, kto spravil pohovor, kto poslal dane. Bol si všetko. V podstate úplný opak dnešnej doby úzkych špecializácií.
Fedor Kállay: Keď ťa tak počúvam, tak som sa zamyslel, že kedy sme robili tú produktívnu činnosť. Kedy v tom vlastne vyšiel čas na prácu? (smiech)
Štefan Mičko: Pri tom sme boli v podstate stále na cestách. Keď sme sa s Fedorom po práci vracali na tie isté byty, povedzme okolo deviatej večer, tak sme si ešte otvorili fľašku tmavšieho alkoholu a rozprávali sa do druhej v noci. Že čo všetko bolo, čo bude, ako vyriešiť ktoré situácie...
Fedor Kállay: Celý náš život je poznačený cestovaním. Veľká výhoda bola, že tým témam pre zákazníka sme sa mohli venovať aj „po práci“ no malo to veľké dopady na rodinu.
Fedor Kállay: Mne napadlo, že veľká rodina, ale neviem, či je to dobré prirovnanie. Chcel by som, aby to ľudia, ktorí tu pracujú, vnímali nielen ako prácu, ale tiež sčasti ako súčasť života. Nemám na mysli work-life balance, to je samozrejmosť, ale človek môže chodiť do práce z povinnosti alebo preto, že ju robí rád a baví ho. Prial by som si práve tú druhú možnosť. Pri zákazníkoch by som bol tiež rád, keby nás vnímali s priazňou, nekonfliktne a ako niečo, na čo sú hrdí, že s tým môžu spolupracovať. Niečo, čo majú radi a pomáha im vnútorne aj navonok.
Štefan Mičko: Ja si myslím, že veľmi pekne začala naša kampaň s ľudskosťou v IT. Či už pri interných aj externých ľuďoch by som chcel, aby to vnímanie GLOBESY hodnotovo rástlo. Treba si dávať veľký pozor na vysokú mieru profesionality a zároveň v dnešnej dobe aj určité hľadanie vzájomnej tolerancie. Korigovanie vyhrotených situácií medzi kolegom a kolegom, nami a zákazníkom alebo partnerom. Hľadanie toho balansu, ktorý nám umožňuje dlhodobo navzájom existovať partnersky a férovo. V tom by sme chceli ísť príkladom a to by som chcel, aby sa ľuďom spájalo s nami.
Štefan Mičko: Ja si želám, aby sa naplnilo aj to posolstvo, ktoré v tom názve má, a stalo sa naozaj globálne. Keď to naplní, tak si splní ďalšiu métu, ďalšiu perspektívu.
Fedor Kállay: Znovu využijem tú analógiu, pretože GLOBESY vnímam ako svoje dieťa. Preto mu prajem, aby bolo zdravé, aby rástlo a aby sa malo dobre aj v čase, keď sa od nás bude musieť osamostatniť.
Štefan Mičko: Pre mňa bola hlavný impulzom chuť skúsiť niečo podľa svojho obrazu a zároveň sem priniesť niečo nové. Ku koncu 90. rokov, pred vznikom GLOBESY, som bol tri roky freelancer, čo ma po čase už veľmi nenapĺňalo. V určitom období som súbežne pracoval na troch projektoch v troch krajinách, čo v dobe začínajúcej éry mobilov a internetu znamenalo fyzicky obslúžiť tento trojuholník na týždennej báze. Zlomovým bodom bol projekt pre Coca-Colu v Bruseli, kde prebiehala vysoká miera prípravy na jednom mieste, vďaka čomu si on-site delivery vyžadovalo podstatne menej času. Cestovania bolo stále veľa, ale výrazne menej ako predtým. Ten spôsob práce sa celkovo začal formovať inak a na našom trhu vtedy nebol vôbec rozšírený, čo ma inšpirovalo. Na druhú stranu som nikdy nebol programátor. Technológie ma vždy bavili, ale hlavne na úrovni ako ich používať a využívať efektívne. Zákonite mi niečo chýbalo a to „niečo“ zrazu priniesol Fedor.
Fedor Kállay: Vzniklo to veľmi prirodzene, keď sa Štefan vrátil z Belgicka tak sme spoločne riešili niektoré témy a projekty. Veci do seba pekne a synergicky zapadli, tak sme v tom pokračovali, neskôr už pod hlavičkou GLOBESY.
Fedor Kállay: V tých začiatkoch vnímam ako veľmi dôležitý náš vôbec prvý projekt pre TransGas alebo projekt pre Tatra Banku, kde sme realizovali upgrade a vyhrali obstarávanie proti veľmi silným protihráčom. O niečo neskôr bol veľmi dôležitý míľnik určite Ministerstvo vnútra a jeho integrovaný informačný systém.
Štefan Mičko: Záleží to od uhlu pohľadu, toto v začiatkoch boli kľúčové obchodné míľniky, no okrem nich môžeme hovoriť aj o určitých míľnikoch znalostného rozvoja. Nám celú dobu rástol a rastie aj produkt ako taký, lebo SAP nestojí na mieste a neustále vypúšťa nové verzie. Prvý taký technologický prelom bol príchod prvých portálových riešení, ktorý nás aj všetkých našich konkurentov dostal do rovnakej pozície. Všetci sme museli zvládnuť niečo nové a nepopísané, čo sa zároveň výrazne dotýkalo aj backendových častí SAP HR. Naša kompetencia sa v tom rodila veľmi ťažko, ale pri spätnom pohľade sa ukazuje, že práve toto nás výrazne oddelilo od konkurencie a že sa vyprofilovali dve firmy, jedna tu a jedna v Čechách, ktoré ten prerod zvládli. Nadväzujúci míľnik sú napríklad cloudové riešenia. Pri nich sme tu boli prví, ktorí do toho vôbec išli.
20 rokov
v IT
Zamestnanci
o GLOBESY
SAP HCM
SAP HR
Malé kúsky dobra
Dostali sme 66 skvelých príbehov a venovali 660€ na veterinárnu starostlivosť pre chlpáčov v Žilinskom útulku.
Pýtali sme sa, čo je pre vás najcennejšie a dostali 97 odpovedí, ktoré sme rozmenili na 1515€ pre krízové centrum Náruč.
Dostali sme 70 tipov a venovali 750€ Združeniu na záchranu Lietavského hradu, ktoré ich využilo na náklady spojené s čistením zasypanej hradnej studne.
Skoro sedemdesiat odpovedí sa premenilo na 76 nových stromov v areáli Fakulty riadenia a informatiky Žilinskej univerzity.
HR Administration
and Slovak Telekom